Actueel    >    Nieuws

Onderwijsassistent Elisa aan het woord

28 februari 2022

Uitdaging en energie

Swung focust op gelukkige werknemers die vol in hun kracht staan en die werken vanuit een positieve energie. Waar krijg jij positieve energie van?
Van balans tussen alle onderdelen van mijn leven: werk, privé en studie. Daarnaast van uitdaging ervaren in mijn leven. Het moet mij niet te makkelijk afgaan.

Wat betekent het voor jou om je leven in balans te hebben?
Nergens te veel van hebben. Ik kan bijvoorbeeld niet na een hele dag werken nog de hele avond studeren. Om dat te bereiken maak ik planningen per week. Er wordt vanuit mijn opleiding heel veel zelfstandigheid verwacht en deadlines hebben we niet, dus dat vraagt veel discipline. Ik ben vaak ‘s avonds nog wel bezig maar ik hou standaard mijn zaterdagavond vrij om leuke dingen te doen. Het kost me energie maar ik krijg er ook energie van omdat ik mijn werk en studie zo leuk vind.

Waar haal je in je vrije tijd energie uit?
Door af te spreken met vriendinnen, lekker met de hond te gaan wandelen of te gaan sporten.

Hoe zou iemand uit jouw persoonlijke omgeving jou omschrijven?
Iedereen die mij goed kent zou zeggen dat ik zorgzaam, lief, pittig en leergierig ben.

Welke karaktereigenschap maakt jou perfect voor jouw baan?
Mijn zorgzaamheid. Ik ga net even een stap verder dan wat er van me verwacht wordt. Ik geef meer voor mijn leerlingen.
Dat is een mooie eigenschap.

Meer en verder

Je bent bezig met een studie.
Klopt, ik studeer pedagogiek. Ik ben net officieel begonnen aan mijn derde leerjaar.

Ik ga één dag in de week naar school en daarnaast werk ik. Officieel als onderwijsassistent maar eigenlijk ben ik meer pedagogisch ondersteuner en leerlingbegeleider.

Hoe ben je op deze plek terechtgekomen?
Ik heb de opleiding onderwijsassistent gedaan in Emmen en daarna heb ik een opleiding jeugdzorg gedaan in Groningen. Toen ik daarmee klaar was heb ik een tijd in de gehandicaptenzorg gewerkt. Ik stond als flexmedewerker op allerlei groepen en ik heb daardoor heel veel geleerd. Het was heel goed voor mijn ervaring om mensen met zoveel verschillende problematieke achtergronden te ervaren. Vervolgens ben ik, ook als flexer, in het speciaal onderwijs terecht gekomen, waarna ik een vaste school kreeg met leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Daar heb ik heel veel gedaan en geleerd, maar ik merkte dat ik meer wilde: verder en dieper de theorie in. Ik was toen 25 en ik had geen zin meer om fulltime student te zijn. Dat maakte dat ik koos voor een deeltijdstudie pedagogiek.

Luxeprobleem

Met welke doelen begon je aan je huidige baan en zijn er daarvan dingen die je al bereikt hebt?
Toen ik bij Swung kwam was mijn doel om mezelf meer te ontwikkelen op pedagogisch gebied. Ik heb daarin al veel stappen gezet en het één en ander mogen meemaken. Ik werk al jaren in het onderwijs, momenteel werk ik in het voortgezet onderwijs. Daar heb ik nog weer andere dingen geleerd op pedagogisch gebied omdat ik niet werkte met kinderen maar met jongeren.

Welke doelen staan nog op je lijstje?
Mijn grootste doel is afstuderen. Misschien wil ik in de toekomst richting het sociale domein om daar meer in te zien. En ik wil mezelf nog meer ontwikkelen, ervaring opdoen en uitdaging opzoeken. Misschien wil ik nog wel doorstuderen. Ik vind namelijk heel veel dingen leuk. Een luxeprobleem.

Wat brengt je op dit moment de uitdaging die je nodig hebt?
De unieke kinderen. Elk kind heeft een andere achtergrond en bovendien vind ik de puberteit geweldig. Er gebeurt zoveel in die koppies op sociaal-emotioneel gebied. Om daarin iets te kunnen betekenen vind ik heel erg leuk.

Een goed gevoel

Wat is jouw passie als je denkt aan je werk?
De uitdaging van het echt iets kunnen betekenen voor de jongeren en echt een verschil kunnen maken. Ik wil bereiken dat als ze straks tien jaar ouder zijn, ze terugdenken aan een pedagoog die hun zo goed hielp en die zoveel voor ze betekend heeft dat ze er met een goed gevoel op terugkijken. Zo iemand wil ik voor ze kunnen zijn.

Had je vroeger zelf ook zo iemand in je omgeving?
Ik heb een docent van vroeger waar ik nog geregeld even aan terugdenk. Zij was een heel goede docent op mijn middelbare school. Zij heeft veel voor mij betekend door mij het gevoel te geven dat ik bij haar terecht kon en dat ik altijd bij haar kon binnenlopen.

Heeft dat invloed op hoe je het zelf aanpakt?
In zekere zin niet. Ik ben gewoon wie ik ben en ik doe mijn eigen ding. Ik doe wat ik denk dat prettig is voor mezelf en voor anderen. Ik vind het vooral belangrijk om aan te sluiten op de wensen en behoeften van leerlingen.

Hoe was jij zelf in de tijd dat je nog op school zat?
Zorgzaam en leergierig. Ook stelde ik hoge eisen aan mezelf.

Het verschil maken

Waar word jij nou echt gelukkig van?
Het kunnen aansluiten op jongeren. Bovendien, als we kijken naar een persoonlijker stukje: een gevoel van waardering krijgen als persoon en als professional. Als ik merk dat leerlingen graag bij me komen of als ik complimenten krijg van een leidinggevende of van andere mensen om me heen is mijn dag gemaakt.

Wat hoop je bij te kunnen dragen aan de jeugd van de kinderen die je begeleidt?
Ik wil het verschil kunnen maken voor iemand. Niet alleen voor jongeren maar ook voor de docenten, opvoeders, ouders en verzorgers.

Als je een wens mocht doen: wat zou je willen veranderen aan het onderwijs?
Ik zou meer pedagogen in het onderwijs inzetten, liever gisteren dan vandaag. Ik denk dat die heel veel kunnen betekenen voor beroepsopvoeders of leraren maar ook voor leerlingen zelf.

Bereikbaarheid, wensen en behoeften

Waarin onderscheidt werken via Swung zich van een aanstelling zonder Swung?
Swung kijkt met me mee, laat mij me thuis voelen en geeft me een gevoel van waardering.  Tijdens WorkLifeDesign, het coachingsprogramma van Swung, heb ik eens in de zoveel tijd gesprekken over waar ik momenteel sta, waar ik naartoe wil en wat ik nog meer wil bereiken in mijn leven: zou ik nog meer willen of anders willen en hoe ziet het werk er over een tijdje voor me uit? Wat zou ik willen? Als je dan aangeeft wat je wilt krijg je een opdracht mee: dan moet jij nu dit en dit gaan uitzoeken. Ik voel me daarbij heel erg gehoord.

Ten slotte de bereikbaarheid: als ik een rotdag heb gehad kan ik Bas of Stephan even opbellen. Ik heb vaak dat ik vanaf kantoor bel en even een praatje maak. Die contactmomentjes zijn heel fijn.

Heb je een advies aan mensen die pas beginnen in het onderwijs?
Stel jezelf open om te leren en denk out of the box. Probeer eens op een andere manier iets aan te pakken dan wat standaard is.

Wat zou je willen dat je toekomstige werkgever over jou leest?
Ik ben er van overtuigd dat ik als pedagoog een verschil kan maken. Ik ben een leuke toevoeging in een team, door mijn droge humor en de waarde die ik hecht aan een leuke sfeer. Ik houd van een opendeurbeleid. Dat ervaar ik nu op mijn huidige werkplek ook.

Ik sluit als pedagoog aan bij de wensen en behoeften van kinderen, jongeren en (beroeps)opvoeders. Ten slotte ben ik iemand die dingen net even vanuit een andere hoek bekijkt.

Hoe breng jij de Swung in je werkplek?
Met het enthousiasme en de passie die ik heb, door het omdenken en willen levelen met jongeren en het van betekenis kunnen zijn voor iemand.

Wil jij ook werken in het onderwijs?

Swung is doorlopend op zoek naar de functieprofielen: leerkracht onderbouwleerkracht bovenbouwintern begeleider en onderwijsassistent. Daarnaast hebben we een traineeship basisonderwijs ontwikkeld voor startende leerkrachten. Ben jij een (beginnende) leerkracht, intern begeleider of onderwijsassistent? Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe swungers die (weer) met energie en plezier voor de klas willen staan.

Bel mij terug

    Je ambities op scherp.

    Je hebt je doelen helder voor ogen. Je weet waar je heen wil en wat er voor nodig is om daar te komen. Die uitdaging, dat is je drive. Daar krijg je energie van.

    Relevante artikelen.

    Cases, nieuws, events & podcasts!