Actueel    >    Nieuws
Voormalig leerkracht, Janneke, nu consultant bij Swung
25 februari 2022
Zonzijden en keerzijden
Swung focust op gelukkige werknemers die vol in hun kracht staan en werken vanuit een positieve energie. Waar krijg jij positieve energie van?
Ik krijg echt energie van mijn kinderen, maar ook van tijd voor mezelf, dat heb ik wel echt nodig. Op werkvlak krijg ik positieve energie van de klik met collega’s, vind ik echt heel belangrijk. Ik heb echt een positieve en veilige werksfeer nodig, zodat je alles kunt zeggen, en je collega’s kan vertrouwen. Dat is voor mij wel heel belangrijk.
Als we iemand uit je persoonlijke omgeving vragen om jou met een paar woorden te omschrijven, wat zegt degene over jou?
Einzelgänger denk ik, rustig, gestructureerd, punctueel, netjes, geen druktemaker, ik pieker niet, hoe noem je dat?
Je ziet dingen heel positief in, denk ik.
Ja, misschien ook wel.
Wat een mooie verscheidenheid aan woorden. Is dat ook hoe je jezelf ziet?
Ik zie mezelf ook wel zo, maar ik heb een heel faalangstige onzekere kant die ik niet zo gauw laat zien. Ik wil alles goed doen en ik kan niet tegen druk, dat staat me wel eens in de weg. Maar goed, dat is ook meteen een goede leerschool voor mij. Ik dacht dat ik dat faalangstige gevoel na twaalf jaar in het onderwijs was kwijtgeraakt, maar nu ik een nieuwe baan heb kom ik erachter dat het er toch nog wel zit. Ik uit het ook niet zo maar dat zou ik misschien wel moeten doen, zodat mensen weten waar het vandaan komt.
Welke karaktereigenschap maakt jou perfect voor je werk als consultant?
Toch wel mijn affiniteit met en ervaring in het onderwijs. Ik kan me in heel veel leerkrachten inleven en ik weet gewoon heel veel van het werk in het onderwijs: wat het beroep heel mooi maakt en wat de keerzijden zijn.
Dat is wel heel sterk.
Ik ben pedagogisch gezien heel sterk. Ik merk dat mensen zich snel op hun gemak voelen bij me. Dat heb ik toch van nature al, maar dat heb ik ook heel sterk kunnen ontwikkelen in het onderwijs, dat is bij sollicitatiegesprekken heel fijn.
Flexibiliteit en een goede werk-privébalans
Wat betekent het voor jou om je leven in balans te hebben?
Een goede balans in werk en privé, ik ben daar wel goed in. In het onderwijs kun je als je wil 24/7 met het onderwijs bezig zijn. Bij Swung worden uren vrijer ingedeeld. Er is de vrijblijvendheid en flexibiliteit om later te beginnen of eerder te stoppen. Hoe ik de uren dan verder indeel is aan mezelf. Daardoor heb ik ook geen tijdsdruk meer in de ochtenden. Dat vind ik heel fijn werken. Daarnaast heb ik tijd voor mezelf nodig om de balans te houden, even lekker in mijn bubbel.
Waar haal je in je vrije tijd energie uit?
Ik lees heel graag: als je leest moet je echt je kop erbij houden en dan ben ik ook echt even weg: ik verslind boeken echt. Ik lees van alles: van simpele romannetjes tot oorlogsboeken en boeken in de Friese taal. Ik hou ook van wandelen: wij wonen tegen de bosrand en ik vind het heerlijk om lekker met kinderen en hond even een groot blok om te gaan. En natuurlijk tijd voor vrienden, familie, een feestje, een filmpje pakken, een lekker hapje eten en leuke dingen doen met vriendinnen.
Keuzes maken en je horizon verbreden
Je vertelde dat je in het onderwijs hebt gewerkt, zou je iets meer over je loopbaan kunnen vertellen?
Ik heb eigenlijk op de havo altijd getwijfeld over wat ik zou gaan ik doen. Na advies van mijn moeder ben ik de pabo gaan doen, ook al twijfelde ik nog steeds. Toen ik eenmaal mijn lio liep wist ik zeker dat het lesgeven iets voor mij was. Ik heb het dan ook twaalf jaar met ontzettend veel plezier gedaan. Ik heb ook drie jaar lang startende leerkrachten begeleid, dat vond ik superleuk om te doen. De laatste twee jaar in het onderwijs is wel een zoektocht geweest naar wat ik echt wilde. In die tijd benaderde Bas mij en ben ik me gaan inlezen in waar Swung voor staat. Ik wist: er is verandering nodig in het onderwijs en Swung wil die verandering ook tot stand brengen. Wat zij belangrijk vinden sluit echt aan bij wat ik ook zie. Als ik mijn studiekeuze opnieuw had moeten doen had ik misschien wel dezelfde keuze gemaakt, maar misschien ook wel een andere.
Wat voor andere keuze?
Mijn pedagogische kant is wel mijn meest ontwikkelde kant, dat is het ook altijd wel geweest, ik ben ook wel heel zorgend.
Toch heb ik altijd de interesse gehad in het werk van een patholoog anotoom. Dat trekt mij zo enorm, vanwege het medische aspect en hoe alles werkt in je lichaam, maar ook vanwege het zelfstandig werken. Het lange schooltraject heeft me destijds vooral tegengehouden.
Met welke doelen begon je aan je werk bij Swung?
Ten eerste om mijn horizon te verbreden. Daarnaast voor de dialoog met leerkrachten. Dat mist in het onderwijs gewoon heel erg. Je praat alleen maar over leerlingen, hun doelen en groei en hoe ze in hun vel zitten. Het gaat nooit echt over jou: waar sta jij voor? Ben jij nog gelukkig? Vind jij dat er iets moet veranderen? Wat zou je graag anders zien? Daar is geen ruimte voor. Swung probeert je echt op de eerste plaats te laten komen. Het persoonlijke aspect en de visie die zij hebben maakt dat ik echt wel voor Swung kies.
Welke doelen staan nog op je lijstje?
Mijn pedagogische kant is sterk maar mijn commerciële kant zou ik nog meer willen ontwikkelen. Ook zou ik, ik werk nu nog maar pas bij Swung, meer thuis willen worden in de materie en zelfstandiger worden in de systemen. Over het algemeen hoop ik dat ik me hier bij Swung verder kan ontwikkelen en kan meegroeien met Swung.
Uitdaging, ontwikkeling en wensen
Wat brengt jou de uitdaging die jij nodig hebt in je werk?
Het samenwerken met collega’s in combinatie met de commerciële kant. Ook mijn stukje onzekerheid daagt mij uit en daar wil ik aan werken: ik ben gevoelig voor stemmingen en de sfeer die ergens hangt.
Wat vind je van het onderwijssysteem?
Ik vind dat er vanuit stichtingen te weinig aandacht is voor de leerkrachten, ik vind ons onderwijssysteem hopeloos verouderd en daar worden veel kinderen de dupe van. Het altijd maar hameren op doelen die kinderen moeten halen en daarbij altijd maar moeten bewijzen dat je doet wat je zegt maakt dat je alleen maar bezig bent met registratie. Er hangt een bepaalde controlezucht over het onderwijs, men heeft geen vertrouwen in de leerkracht. Altijd maar moeten opschrijven en moeten bewijzen dat je doet wat je zegt te doen, kost tijd die ik in lessen wil steken.
Binnen school ligt de nadruk heel erg op rekenen, taal en spelling en dat is voor de kinderen die de norm halen prima, maar er zijn zoveel kinderen van wie de kwaliteiten elders liggen. Daar is binnen het onderwijs te weinig tijd voor. Die kinderen lopen elke dag tegen lesstof aan die ze niet past en gaan in groep acht van school met het idee dat ze ‘dom zijn’.
Als je een wens mocht doen met één knip in je vingers, wat zou je aan het voorgaande veranderen?
Dan zou ik een heel nieuw onderwijssysteem opzetten, waarin alle kinderen kunnen excelleren.
Dus echt passend onderwijs.
Ja. Niet alleen maar taal spelling rekenen, maar ook tegemoet komen aan waar kinderen goed in zijn.
Passies en prioriteiten
Waar word jij nu echt gelukkig van?
Ik ben gek op reizen. Ik zou willen backpacken in Canada en ik zou, als mijn kinderen wat ouder zijn, met ze door Amerika willen rondtrekken. Ook wil ik nog heel graag naar Nieuw Zeeland.
Wat is jouw passie als je denkt aan je werk?
Het pedagogische stukje: in gesprek gaan met mensen en luisteren naar wat mensen nodig hebben. De intakes hier vind ik ook het leukst.
Welke idealen streef je daarin na?
Dat onderwijspersoneel dat bij Swung werkt, een goed gevoel heeft bij Swung en met heel veel plezier aan het werk gaat. Dat ze zich gehoord en gezien voelen en daardoor bij ons willen blijven en dat ze kiezen voor Swung en waar wij voor staan, niet als tussenpersoon maar echt als fijne werkgever.
Welke belangrijke keerpunten of belangrijke momenten hebben bijgedragen aan je toekomst gerelateerde keuzes?
Toen ik met zwangerschapsverlof van mijn tweede ging, en daarna corona uitbrak, heb ik heel lang de tijd gehad om na te denken. Door de komst van de kinderen verschoven mijn prioriteiten en ging ik anders naar dingen kijken. Daarna heb ik besloten om ontslag te nemen en bij een andere stichting te gaan werken en kwam ik erachter dat ik echt wel klaar was met het werk als leerkracht in het basisonderwijs. Daarnaast is de benadering van Bas (eigenaar Swung) een keerpunt geweest. Als dat niet was gebeurd had ik misschien nog in het onderwijs gezeten.
De stabiele factor
Hoe is het om bij Swung te werken?
Uit het contact met de leerkrachten en de bijeenkomsten die we met hen organiseren haal ik heel veel energie, door echt te luisteren naar wat zij willen en nodig hebben en daar ook actief iets mee te doen. Daarnaast, Swung is een klein bedrijf met leuke collega’s, een goede sfeer en veel vrijheid, dat samen vormt een fijne werkomgeving.
Wat brengt Swung jou?
Uitdaging, door op een heel ander vlak bezig te zijn en meer rust, want in het onderwijs sta je altijd op scherp. Bovendien heel veel afwisseling en veelzijdigheid: ik bel met professionals, ik doe intakes, ik ga op bedrijfsbezoeken en ik werk achter de computer.
Hoe breng jij de swung erin bij het team van Swung?
Ik bied een luisterend oor en ik laat mensen zich prettig en gehoord voelen. Het persoonlijke aspect tijdens het contact met de professionals vind ik heel belangrijk.
Onder collega’s ben ik heel stabiel en ik maak me niet druk, dat vind ik één van mijn beste eigenschappen. Je weet precies wat je aan mij hebt: ik ben positief en eigenlijk bijna altijd vrolijk.
Relevante artikelen.
Cases, nieuws, events & podcasts!
Je ambities op scherp.
Je hebt je doelen helder voor ogen. Je weet waar je heen wil en wat er voor nodig is om daar te komen. Die uitdaging, dat is je drive. Daar krijg je energie van.