Actueel    >    Nieuws

Jeugdbeschermer Hedy over jongeren, onderwijs en coaching

1 september 2022

Jeugdbeschermer Hedy

Humor en transparantie

Swung focust op gelukkige werknemers die vol in hun kracht staan en die werken vanuit een positieve energie. Waar haal jij positieve energie uit?
Voor mij is de balans tussen werk en privé heel belangrijk. In mijn werk word ik er gelukkig van om samen met een ander te kijken wat er nodig is zodat ze verder kunnen.

Hoe zou iemand uit jouw persoonlijke omgeving jou omschrijven?
Zorgzaam, humoristisch en iemand die hard werkt. Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel en ik vind het belangrijk om samen te werken met positieve mensen, met wie ik humor kan delen. Humor is sowieso belangrijk omdat dat het werk dat soms best zwaar is, kan relativeren.

Welke karaktereigenschap maakt jou het meest passend voor jouw werk?
Ik ben open, eerlijk en ik werk transparant. Ik heb humor en een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Wanneer is jouw leven in balans?
Het is belangrijk dat ik werk doe waar ik gelukkig van word. Ik ben best flexibel, maar zodra mijn verantwoordelijkheidsgevoel te veel wordt aangesproken, ben ik niet meer zo gelukkig. Daarom is het heel belangrijk dat ik een back-up op mijn werk heb. Mensen die met me kunnen meekijken, die dingen kunnen relativeren en die naar me kunnen luisteren. Dat is het belangrijkste voor het bewaren van mijn persoonlijke balans.

Waar haal je in je vrije tijd je energie uit?
Ik ben net oma geworden, daar haal ik veel energie uit. En leuke dingen doen met mijn kinderen en mijn man zoals musea, naar de film, uit eten. Ik ga ook eens in de zoveel tijd met vriendinnen op vakantie. Ten slotte ben ik een groot bordspelfanaat, dat doe ik met vriendinnen maar ook met een groepje oud-collega’s.

Hedy Jeugdbeschermer

Ontdekken wat er nog meer is

Zou je eens kunnen vertellen over je loopbaan?
Ik ben oorspronkelijk begonnen op de Kunstacademie. Na twee jaar ben ik overgestapt naar de SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening), mede omdat ik in mijn directe omgeving te maken kreeg met psychoses en in het verleden vrienden had op een leefgroep. Dat vond ik interessant.

De SPH is creatief én je krijgt neurologie, maar ook les over hoe je met jongeren omgaat. Dat trok mij aan. Na mijn stage in een kindertehuis ben ik deeltijd gaan studeren, naast een baan op een andere leefgroep bij het Leger des Heils. Na een tijdje wilde ik verder kijken, toen ben ik bij Nidos gaan werken met alleenstaande minderjarige asielzoekers. Dat vond ik leuk, omdat ik zelf dingen mocht opzetten. Bij een opvangcentrum in Winschoten mocht ik samen met een collega een hele tak van alleenstaande minderjarige asielzoekers opzetten. Bij het Leger des Heils heb ik ook gewerkt als gezinscoach en vervolgens heb ik bij Bureau Jeugdzorg Groningen gewerkt. Van daaruit ben ik naar Assen gegaan. Daar heb ik een burnout gekregen, ten gevolge van de zware combinatie van de heftige problematiek in mijn werkveld en mijn privéleven met jonge kinderen.

Ik ben er een tijdje uit geweest en ik dacht nooit meer terug te gaan, tot een vriendin me overhaalde tot een tijdelijke opdracht bij Yorneo. Daar ben ik aan de slag gegaan als ambulant werker opvoedondersteuning. Dat was wat mij paste. Toen heb ik een half jaar bij de Raad gewerkt om schoolverzuimwachtlijsten op te lossen. Omdat ik meer verdieping zocht ben ik vertrokken naar CJGV in Stadskanaal-Vlagtwedde. Het was heel erg nieuw en er waren al veel mensen uitgevallen. De problematiek vond ik wel heel interessant maar ik had gewoon een veel te grote caseload. Dat moest anders.

Toen werd ik door de William Schrikker Stichting benaderd. Daar kwam ik erachter dat ik lvb (laag verstandelijk beperking) heel erg leuk vind. Echter, ik ben best wel verbaal en dat werkte niet. Ook is dat heel solistisch werk, terwijl het best wel heftige zaken zijn. Toen ben ik aangenomen bij Jeugdbescherming Noord. Nu na vijf jaar ga ik naar Swung, eens kijken of er hier leuke dingen te doen zijn.

Welke doelen streef jij voor jezelf na binnen Swung?
Ik zou mezelf op gebied van de jeugdhulpverlening wel meer willen ontwikkelen in coachen en mensen begeleiden. Ik coach natuurlijk nu kinderen en jongeren, maar ik wil mij ook meer ontwikkelen op gebied van (beginnende) professionals begeleiden. Tegelijkertijd wil ik ook kijken of onderwijs iets voor mij is. Dat is iets waar ik al langer over nadenk, ik heb ook een opleiding gedaan tot hoogbegaafdheidsspecialist op de basisschool. Ik zou wel een onderwijsbevoegdheid willen halen, bijvoorbeeld via de opleiding omgangskunde. Ik vind zaken waarin hoogbegaafdheid een rol speelt ook erg leuk.

Ik wil ontdekken wat er nog meer in mij zit. Binnen het MBO over mijn vakgebied lesgeven zou ik ook leuk vinden, net als de rol van intern begeleider op een basisschool. Of zorgcoördinator in het middelbaar onderwijs. Ik vind kinderen en jongeren gewoon heel erg leuk. In het verleden liep ik er vaak tegenaan dat ik zoveel met ouders bezig was, dat de kinderen vergeten worden. Terwijl ik hen veel leuker vind om mee te werken.

Ten slotte zou ik het heel mooi vinden als jeugdzorg en onderwijs ontschot word: dat er meer samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg komt. Samen optrekken en het kind/de jongeren centraal stellen. Wat is er nodig, wat moet er gebeuren om de schoolgang door te kunnen laten gaan. Samen om het kind/de jongeren staan en steunen waar nodig, deze een eigen stem te geven.

Meer aandacht en minder werkdruk

Wat heb jij nodig in je werk binnen de jeugdzorg?
Het belangrijkste is dat ik gesteund word en dat ik mijn verhaal kwijt kan. Op het moment dat ik voor Swung werk hoop ik dat ik merk dat Swung er voor mij is en dat zij achter mij staan. Zodat op het moment dat ik even niet lekker in mijn vel zit of ergens tegenaan loop, ik hier terecht kan met mijn verhaal en hierin ondersteund wordt.

Wat is jouw visie op de jeugdzorg?
Momenteel is er een te hoge werkdruk en wordt er te veel verwacht van professionals. Je moet overal verantwoordelijk voor zijn. De problematiek wordt groter en heftiger. Ouders worden heftiger. Eigenlijk merk je dat je enorm moet oppassen dat je niet een klacht krijgt of dat er naar SKJ wordt gestapt. Ik zou het zo heerlijk vinden als ik gewoon transparant mijn werk kon doen en dat ik gewoon in gesprek kan gaan. Mensen mogen wel boos zijn, maar daarna wil ik wel weer samen verder kunnen.

Wat ik ook merk is dat heel veel beginnende jeugdhulpverleners uitvallen doordat ze ziek worden en vervolgens niet meer willen. Het zou mooi zijn als daar een oplossing voor is. Die nieuwe hulpverleners die nu met te weinig tijd en energie worden ingewerkt verdienen meer aandacht. Daar moet oog voor komen. Daar wil ik graag over meedenken.

Als je een wens mocht doen om iets te veranderen aan de jeugdzorg, wat zou je dan wensen?
Een lagere caseload, zodat een hulpverlener minder zaken heeft en die met meer aandacht naar één zaak kan kijken. En meer naar de mensen kijken en minder naar het geld, doen wat nodig is.

De drive om het verschil te maken

Waar word jij nou echt gelukkig van?
Van mijn kleinzoon! En als ik aan mijn werk denk, dan denk ik aan de jongeren met wie ik werk. Ik heb een aantal hoogbegaafde jongeren, daar word ik gelukkig van als ik ze verder kan helpen en iets kan betekenen. Het brengt me wel frustratie dat scholen niet altijd weten wat hoogbegaafdheid inhoudt en het lastig vinden om naar een deskundige te luisteren die niet op school werkt, in combinatie met de vooroordelen. Ik merk dat het mij enorm veel energie kost, maar als het dan gelukt is kan ik echt wel trots op mezelf zijn. Werken met hoogbegaafdheid is ook wel echt mijn passie. Tegelijkertijd word ik ook blij van mensen coachen en inwerken in de jeugdhulpverlening.

Waar komt je interesse voor hoogbegaafdheid vandaan?
Ik denk dat dat komt omdat ik twee zoons heb, waarvan er in ieder geval één hoogbegaafd is. De muur waar je op school tegenaan loopt is als ouder enorm frustrerend, daarom heb ik ook de opleiding gedaan. Er moest op school toch iets zijn dat mijn kind verder kon helpen? Ik merkte toen dat leerkrachten ouders van hoogbegaafde kinderen vooral erg vervelend vinden omdat ze zich overal mee bemoeien. Ik heb toen in die klas ook terug kunnen geven hoe dat voor een ouder voelt. En ik denk dat ik daarin zelf vroeger gemist ben op school. Ik ben slimmer dan dat ze vroeger dachten dat ik was. Maar ik voelde mij niet gemotiveerd op school omdat ik niet gezien werd.

Welke idealen streef jij na?
Ik zou graag willen dat ieder kind een fijne jeugd en opvoeding beleeft. Dat is wat mij de drive geeft in mijn werk en waardoor ik dit werk ben gaan doen. Als ik het zou kunnen zou ik dat voor elk kind willen waarmaken. Ik doe dit werk om in ieder geval voor enkele kinderen het verschil te kunnen maken.

Wat hoop jij bij te kunnen dragen aan de jeugd van de kinderen die je begeleidt?
Een stukje veiligheid, gezien worden, en zorgen dat de hulpverlening en het netwerk eromheen, de tijd voor ze heeft. En dat zij niet alleen de problemen zien, maar het kind dat eronder zit, wat het vraagt en wat het roept met het gedrag wat hij laat zien. Ik denk dat een kind problemen laat zien om te zorgen dat andere dingen die hij heeft meegemaakt, opgemerkt worden.

Streven naar werkgeluk

Heb je een advies aan startende jeugdbeschermers?
Ik denk dat het mooi is als je eerst al wat in de hulpverlening gezien hebt, doordat je bijvoorbeeld op een groep hebt gewerkt of ambulant begeleider bent geweest. Het is namelijk door de tekorten lastig om als jeugdbeschermer goed voorbereid te beginnen. Het is handig als je al wat ouder bent zodat je met levenservaring begint. Als je zelf kinderen hebt is dat m.i. een voordeel in het contact met ouders.
En begeleiding vanuit de instelling helpt enorm. Het is fijn als er in het begin een leeromgeving wordt geschept waarin je mag leren en fouten mag maken.

Waarom heb je voor Swung gekozen?
Omdat ik heel gelukkig word van het concept werkgeluk, dat was voor mij de trigger. Ik vind het een heel leuke, jonge organisatie. Het is zo’n harde wereld, je staat al met 3-0 achter in de maatschappij omdat de maatschappij momenteel enorm negatief over de jeugdhulpverlening is. Daarom is het fijn als je een organisatie achter je hebt die wil dat je gelukkig bent in je werk en die daar actief mee bezig is. Die niet alleen roept, maar er actief mee bezig is.

Hoe breng jij de Swung erin bij jouw toekomstige werkplek?
Met mijn humor, mijn vrolijkheid en mijn jarenlange ervaring. Ook vind ik werkgeluk heel belangrijk. Ik heb gemerkt dat als de werkdruk zo hoog is en je geen werkgeluk hebt, je niet goed functioneert. Mijn werk is mijn passie. Tegelijkertijd waak ik ook voor mijn privéleven, dat krijgt ook voldoende aandacht.

Ik ben een heel gedreven iemand. Ik wil alles wat ik doe goed doen. Ik ben loyaal naar mijn werkgever en vind het belangrijk dat die positieve dingen over mij terugkrijgt. En ik word heel gelukkig van wat ze hier doen. Ik merk nu al dat ik enorm over Swung aan het vertellen ben, over hoe tof het is wat ze doen en wat voor plannen ze allemaal hebben.

Verandering van energie en dynamiek

Wat hoop jij bij te dragen aan de mensen die je coacht?
Dat ze zicht krijgen op waar hun kracht zit en waar hun energielek zit. Dat ze voor zichzelf duidelijk krijgen waar ze aan moeten werken en wat ze kunnen loslaten. En natuurlijk dat ze aan het einde van de dag met een tevreden gevoel naar huis gaan. Want als je niet ingaat op de praktische invulling van een leerkrachtdag, kom je in een ‘ik ben nooit klaar-’modus. Het werk is nooit af. Echter, je hebt zelf de regie, ook in dit vak. Ik ben geen loopbaancoach, ik help leerkrachten met het heden: het gedrag van de leerkracht heeft invloed op gedrag van de leerling, hoe kun je reflecteren en hoe organiseer je je dag? Ik kijk naar wat jij morgen al anders kan doen waardoor je werkdag beter verloopt.

Wat zijn jouw ambities voor de toekomst?
Ik denk dat ik nu tegemoet kom aan hoe ik zelf in het leven sta: ik wil meer tijd creëren om bewust bezig te zijn en meer de diepte in met trainingen ontwikkelen bij Swung. Ik zit alweer rond te kijken naar nieuwe technieken, het opfrissen van theorieën en modellen over coaching. Tot voor kort lag de focus op leidinggeven, ik vind verandermanagement zinvol en dat neem ik ook mee in de toekomst. Ik wil me blijven focussen op het stimuleren van een positief leerklimaat voor leerkracht en leerling. Ik werk nu heel anders dan hoe ik deed. Ik leer elke dag en ik heb nu veel meer overzicht in mijn werk. Bij Swung is een heel andere energie en een heel andere dynamiek dan die ik gewend was.

Wat haal je eruit om voor Swung te werken?
Aandacht geven aan dat wat ertoe doet. Wat we net besproken: er zullen toch echt meer mensen moeten opstaan om de leerkrachten te ondersteunen op het gebied van gedrag. Ik ben ervan overtuigd, dat als je de mensen omarmt in dit werkveld, ze in hun kracht komen. Mijn agenda is nog niet vol. Tijd is mijn beste vriend. Meer scholen moeten het nut gaan inzien van onze trainingen, dat moet groeien, dat is het doel.

Hoe breng jij de Swung erin?
In ieder geval door de termen enthousiasme en kennis er als een sausje overheen te laten gaan.

Wil jij ook werken in de jeugdzorg?

Binnen de jeugdzorg zijn wij doorlopend op zoek naar de functieprofielen: Ambulant Begeleider, Casemanager Jeugd, Orthopedagoog, Jeugdbeschermer en GZ Psycholoog. Staat je functie er niet bij? Stuur dan een open sollicitatie! Wij zijn namelijk altijd op zoek naar nieuwe swungers die weer met energie en plezier aan het werk willen in het sociaal domein.

Bel mij terug

    Relevante artikelen.

    Cases, nieuws, events & podcasts!

    Je ambities op scherp.

    Je hebt je doelen helder voor ogen. Je weet waar je heen wil en wat er voor nodig is om daar te komen. Die uitdaging, dat is je drive. Daar krijg je energie van.