Actueel    >    Nieuws

Leerkracht Linda voelt aan wat een kind nodig heeft

19 december 2022

Linda Veldkamp

Engelengeduld

Swung focust op gelukkige werknemers die vol in hun kracht staan en die werken vanuit een positieve energie. Waar krijg jij positieve energie van?
Ik krijg positieve energie van een dag lekker voor de klas staan. Zo’n dag waarin alles fijn loopt. Laatst zeiden mijn leerlingen: ‘Juf, blijft u nu tot aan de zomervakantie?’ Ik zei: ‘Dat was ik eigenlijk wel van plan, als jullie dat oké vinden.’ ‘Ja hoor juf!’ was het antwoord, ‘dat vinden wij prima!’ Nou, dan is mijn dag goed. Daar krijg ik energie van.

Hoe zou iemand uit jouw persoonlijke omgeving jou omschrijven?
Ik ben creatief en ik schijn engelengeduld te hebben. Ook ben ik gestructureerd, en eigenlijk hoort dat niet bij iemand die creatief is. Af en toe is mijn huis een zootje. Echter, waar het ertoe doet, zoals in mijn lessen, is er structuur. In huis is dat minder belangrijk, daar moet je vooral gelukkig zijn.

Welke karaktereigenschap maakt jou zo geschikt voor jouw vak?
Structuur is altijd belangrijk voor de kinderen. Geduld ook, want soms moet je wel eens dingen wat vaker uitleggen.

Maar bovenal voel ik wel aardig aan wat er is met kinderen. Of iemand bijvoorbeeld een praatje extra nodig heeft, of juist even rust, zo’n moment dat een knipoog volstaat. Even die persoonlijke aandacht. Zorgen dat een kind zich gezien voelt.

Wat betekent het voor jou om je leven in balans te hebben?
Werk is werk, en gezin is gezin. Ik hoef niet zozeer alles strikt gescheiden te houden, maar de dagen die ik thuis ben, wil ik niet eindeloos bezig zijn met werk. Ik vind het helemaal niet erg om op vrijdagmiddag een overdracht te krijgen zodat ik maandag lekker kan beginnen, maar ik wil niet elke vrije dag aan werk besteden. Werk zit dan constant in je hoofd, wat maakt dat er geen ruimte is voor je gezin. Dan is het niet in balans.

Andersom hoop ik dat mijn werkplek coulant is, mocht er zich een keer iets belangrijks voordoen in privésfeer.

Linda Veldkamp

Een eigen ‘ik’

Kun je iets vertellen over je loopbaan?
Ik heb altijd in het onderwijs gewerkt, maar de afgelopen jaren ben ik er even tussenuit geweest. Na de geboorte van de derde, besloot ik om tijdelijk te stoppen met werken. Eerst de tijd nemen voor mijn gezin en voor mezelf. Dat beviel heel erg goed. Ik had eindelijk tijd voor dingen waar ik voorheen nooit tijd voor had, bijvoorbeeld aandacht besteden aan het schoolwerk van mijn kinderen.

In de periode dat ik niet werkte als leerkracht, heb ik niet stilgezeten. Ik heb een bedrijf in kunstwerkjes van vilt opgericht. Ik maak allerlei dingen van vilt, zoals poppetjes en andere dingen in de sfeer van het seizoen. Ik verkoop ze via Marktplaats. Vlak voor Sinterklaas is het topdrukte. Vorig jaar heb ik tweehonderd pieten, twee boten, een pakhuis en wel vijftien paarden en Sinterklazen gemaakt. Die worden bijvoorbeeld op scholen op seizoenstafels gebruikt. Ik heb ook etalages voor een bakker mogen verzorgen. Dat vind ik heel leuk om te doen.

Heb je altijd in het primair onderwijs gewerkt?
Ja. Ik heb alle groepen gehad, behalve de kleuters. Ik ging elke twee jaar door naar een andere groep. Daar waar het nodig was. Echt inspelen op de behoefte. De middenbouw heeft mijn voorkeur. Dat vind ik het leukst omdat ze op die leeftijd een belangrijke ontwikkeling doormaken: wat juf zegt is nog heel belangrijk, wat fijn is met orde en gezag, maar op die leeftijd komt er ook een eigen ‘ik’ tevoorschijn. Ze ontdekken wie ze echt zijn en dat vriendschappen waardevol zijn. Dat vind ik mooi. Dat mag ik heel graag zien.
In groep drie en vier leren kinderen lezen, schrijven en rekenen, dat is ook leuk en heel belangrijk. Maar eigenlijk kom je dan niet toe aan vakken als aardrijkskunde en geschiedenis, terwijl ik dat juist de leukste vakken vind.

De bovenbouw is wat pittiger, maar de humor die ze op die leeftijd hebben is ook erg leuk. Ze hebben zulke leuke grappen af en toe, daar houd ik echt van.

Hoe ben je bij Swung terechtgekomen?
Via Stephan! Hij heeft mij benaderd via LinkedIn. Rond februari was de tijd aangebroken dat ik er weer aan toe was om aan het werk te gaan. Mijn tweede zoon zat een half jaar op het middelbaar onderwijs en alles ging goed. Daarom besloot ik om actief te worden op LinkedIn om eens rond te kijken. Tijdens de voorjaarsvakantie kreeg ik al een berichtje van Stephan. Toen is het gaan lopen.

Gelukkige kinderen

Wat zijn jouw doelen voor het onderwijs?
Dat hangt echt van de school af. Mijn belangrijkste doel is dat de kinderen gelukkig zijn. Als ik zie dat iets niet lekker loopt in de klas, ga ik helpen. Vooral als ik merk dat een klas laag scoort op een bepaald onderdeel, werk ik eraan om dat omhoog te krijgen. In de vorm van kwalitatief beter onderwijs. Het is maar net waar de school dat nodig heeft.

Puur vanuit mezelf vind ik de ‘speciale’ kinderen wel heel interessant. Er zijn kinderen die er onderuit vallen in een klas, soms met leren, soms met gedrag, maar er zijn ook kinderen die er juist bovenuit steken. Dat verschil vind ik interessant.

Ik heb een opleiding speciaal onderwijs gedaan en misschien zou ik daar in de toekomst nog wel meer mee willen in de vorm van een cursus of opleiding. Voor nu wil ik vooral even weer voelen hoe het is om terug te zijn in het onderwijs. Verdieping komt stapje voor stapje. Eerst wil ik weten hoe het smartboard werkt en hoe ik een kladpapiertje op het smartboard tover!

Wat is jouw passie als je denkt aan jouw werk?
Kinderen helpen. Of het nu gaat om een som die ze niet snappen of dat ze ergens tegenaan lopen en even een praatje nodig hebben. Dat de kinderen gelukkig zijn, vind ik zo belangrijk. Daar doe ik het voor. Een band opbouwen met de kinderen is heel waardevol. Daar begint alles mee.

Linda V

Elke dag een nieuw begin

Als jij een wens mocht doen, wat zou je dan veranderen aan het onderwijs?
Administratie is eindeloos. Die eeuwige rompslomp zou gewoon met een knip in mijn vingers klaar moeten zijn, zodat ik tijd overhoud die ik kan besteden aan dat waar het daadwerkelijk om gaat: kinderen helpen en goede en leuke lessen voorbereiden.

Door bijvoorbeeld groepsplannen te maken krijg je wel inzicht in de kinderen en zie je waar ze vastlopen, maar het kost zoveel tijd. Dat vind ik jammer.

Hoe ziet jouw ideale onderwijssituatie eruit?
Is er een ideale onderwijssituatie? Ik denk zelf dat er niet zoiets bestaat als één ideale onderwijssituatie. In elke situatie kunnen er dingen positief benoemd en benaderd worden zodat je daar iets uit kan halen. Ik denk niet dat er één fantastisch onderwijsconcept is. Want overal zijn dingen die anders zouden kunnen. En daarnaast: kinderen verschillen zo erg van elkaar. Ik kan wel zeggen dat een leerrijke omgeving en heel veel materialen geweldig zouden zijn, maar er zijn ook kinderen die daar niet tegen kunnen en juist goed kunnen leren met zo min mogelijk prikkels. Er is geen ideale situatie die op elk kind toepasbaar is.

Wat brengt jou de uitdaging die je nodig hebt in het werk?
Elke dag die anders is en elke dag een nieuw begin. Als een kind een rotdag heeft, even niet in zijn doen is, beginnen we de volgende dag gewoon opnieuw. Dat is juist het leuke aan het onderwijs. Niet één dag is hetzelfde.

Terug in de tijd

Wat voor kind was jij zelf?
Ik had erg goed gedijd bij meer uitdaging en een plusklas, maar dat bestond in mijn tijd nog niet. Dus ik zat braaf mijn sommen te doen en deed niet meer dan dat er van me gevraagd werd. Ik was wel slim, zo bleek achteraf, op de middelbare school. Door de basisschool ben ik geplaatst op mavo-havo maar binnen zeven weken zat ik op havo/vwo. Ik ben geslaagd op het vwo.

Gelukkig ben je de juiste mensen tegengekomen.
Ik deed nooit iets voor school. Toch haalde ik negens en tienen. Vroeger moest ik uitgedaagd worden, dat had al op de basisschool moeten gebeuren. Die kinderen die datzelfde nodig hebben, herken ik meteen. Dat is het voordeel. Ik weet precies wat ik moet doen voor die kinderen omdat ik weet hoe het voelt.

Heb je ook bepaalde herinneringen aan leerkrachten uit jouw schooltijd?
Ja! Aan mijn handwerkjuf. Die heeft me leren naaien, haken, breien en borduren. De dinsdagmiddag was de leukste dag van de week. Daar leefde ik de hele week naartoe.

Zou je een advies hebben aan een startende leerkracht?
Laat je niet gek maken. Als leerkracht wil iedereen wat van je: collega’s, ouders, et cetera. Denk niet: ik doe meteen alles wat een ander vraagt. Maar vraag jezelf af wat jij wilt en wat jij belangrijk vindt. Zorg dat je eerst zelf een fijne leerkracht bent en dat je wordt waar jij jezelf prettig bij voelt. Daarna kun je tijd en aandacht besteden aan andere dingen. Niet direct heel veel hooi op je vork laden, dan ren je jezelf voorbij.

Positief en persoonlijk

Waarom heb je voor Swung gekozen?
Vanwege het persoonlijke contact. Ik heb ook andere bureaus gesproken, waar ze eigenlijk voorbij gingen aan wat ik zei: Ik wil rustig aan beginnen. Terwijl ik dacht: geef me even de tijd. Het contact met Stephan daarentegen, ging op zo’n prettige manier dat ik dacht, daar wil ik wel meer van weten. Hij benaderde mij heel persoonlijk en toonde echt serieuze interesse. Ik ben bij Swung geen nummer, dat vind ik essentieel.

Ook vond ik het idee van coaching erbij erg belangrijk. Ik ben er natuurlijk een tijd uit geweest, waardoor ik hier en daar misschien wat bij te spijkeren heb.

Hoe breng jij de Swung erin op jouw werkplek?
Door te laten zien dat ik betrouwbaar ben. Dat ik me inzet, en dat ik niet bang ben om verschillende taken aan te pakken, maar ook soms een afwijkende mening durf te hebben. Ik ben in staat om kritisch na te denken over bepaalde gewoonten en processen. Ik kan het soms net even van een andere kant bekijken. Dat maakt het leuk.

Een voorbeeld: als er over kinderen gesproken wordt wil ik niet alleen focussen op het verbeteren van de zwakke plekken. Ik vraag me af wat het kind wel goed kan en wil daar extra aandacht aan besteden. Ik benader kinderen positief. Net even anders.

Janneke Rinsma

Janneke Rinsma.

Consultant Onderwijs

Wil jij ook werken in het primair onderwijs? Neem dan contact met mij op. Of vul dit formulier in, dan mail, app of bel ik jou.

Ik wil ook werken in het primair onderwijs.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Relevante artikelen.

Cases, nieuws, events & podcasts!

Je ambities op scherp.

Je hebt je doelen helder voor ogen. Je weet waar je heen wil en wat er voor nodig is om daar te komen. Die uitdaging, dat is je drive. Daar krijg je energie van.