Actueel    >    Nieuws

Superjuf worden is het doel van leerkracht Wietske

29 augustus 2022

startende leerkracht

Alles begint met nieuwsgierigheid

Swung focust op gelukkige werknemers die vol in hun kracht staan en werken vanuit een positieve energie. Waar krijg jij positieve energie van?
Ik krijg heel veel positieve energie van collega’s, waarmee ik goed kan samenwerken en sparren en die openstaan voor nieuwe ontwikkelingen. Ook een stukje humor op de werkvloer maakt me gelukkig. Daarnaast haal ik positieve energie uit culturele uitstapjes: dingen ontdekken in musea, een leuke film zien, een toneelvoorstelling of concert bezoeken. Maar ook uit wandelen en fietsen.

Ten slotte zing ik graag! Nu heb ik dat de laatste tijd niet zo vaak meer gedaan, maar ik heb heel veel in koren gezongen. Komende zomer doe ik weer mee met een koorproject. Ik ga samen met 23 andere enthousiaste, goede amateurzangers een week naar Schotland. Daar gaan we een paar dagen repeteren en twee keer optreden. Ik word er heel blij van om samen met een groep mensen iets moois te maken.

Hoe zou iemand uit jouw persoonlijke omgeving jou omschrijven?
Ik ben loyaal, integer en een enthousiast persoon. Ik ben in voor van alles en nog wat en ik ben heel sportief en actief: vroeger was mijn bijnaam ‘fietsje’ want ik fietste overal naar toe. Ten slotte ben ik heel betrokken bij anderen en een betrouwbare collega.

Welke karaktereigenschap maakt jou perfect voor het vak leerkracht?
Nieuwsgierigheid, ik geloof dat alles daarmee begint. Ik wil heel graag de nieuwsgierigheid van kinderen stimuleren. Ook leer ik zelf nog heel vaak van kinderen. Als een kind een vraag stelt en ik weet het antwoord niet, gaan we samen op zoek.

Wat betekent het voor jou om je leven in balans te hebben?
Wat mijn werk betreft ben ik heel serieus, het kost me veel tijd die ik er met veel plezier in stop. Maar daarnaast moet er genoeg tijd en energie overblijven voor ontspanning en sociale contacten.

startende leerkracht

Interactie en ontwikkeling

Achtergrond
Ik heb een achtergrond in het onderwijs. Na mijn studie ontwikkelingspsychologie ben ik gaan werken bij een schoolbegeleidingsdienst. Ik kwam onder andere voor observaties in groepen en ik lette specifiek op één of twee kinderen, of de interacties tussen leerkracht en kind. Daardoor weet ik heel goed wat een leerkracht tot een pedagogisch en didactisch goede leerkracht maakt, maar merk ik in de praktijk dat het niet altijd meevalt om alles zo uit te voeren als ik vooraf heb bedacht.

Als je voor een groep staat moet je de hele klas managen en dan zie je niet alles. Soms ben ik zo bezig met de inhoud van een les dat ik niet zie waarom één kind ineens niets blijkt te hebben gedaan. Als je langs de zijlijn zit, lijkt het zo simpel. Je ziet makkelijk wat nog beter kan of wat je zelf op een andere manier zou hebben aangepakt. Dat registreer ik nu ook bij mezelf, maar bijsturen is dan makkelijker gezegd dan gedaan.

Wat heeft ervoor gezorgd dat je de verkorte pabo bent gaan doen?
Na 15 jaar werken bij een schoolbegeleidingsdienst heb ik de overstap gemaakt naar een kinderopvangorganisatie. Die sector was op dat moment heel erg in beweging. Er moest namelijk meer aan professionalisering worden gedaan, niet meer alleen focus op opvang maar ook op het stimuleren van kinderen in hun ontwikkeling. Ik werkte daaraan mee door als trainer en coach mensen op de werkvloer te ondersteunen door hen nieuwe kennis en vaardigheden aan te reiken. Na verloop van tijd merkte ik dat het zelf werken met kinderen steeds meer ging kriebelen, Ik genoot heel erg van de momenten waarop ik contact met kinderen had en ik kreeg heimwee naar het onderwijswereldje, zodat ik besloot de verkorte pabo te gaan doen.

Superjuf

Met welke doelen begon je aan deze nieuwe uitdaging, het leerkracht zijn?
Mijn eerste doel is een ‘superjuf’ worden. Wat ik nu vooral wil is mijn vaardigheden verbeteren. Wat theorie betreft weet ik al heel veel maar ik kan het nog niet allemaal in praktijk brengen. Dat is een kwestie van vlieguren maken en heel veel situaties meemaken waardoor ik steeds beter ingespeeld raak op het werk, de kinderen en de groep. Soms gebeurt er iets onvoorspelbaars, zoals een kind dat opgekropte woede van thuis kwijt moet, en loopt de les niet volgens plan. Dat zijn momenten waarop ik moet improviseren. In elke groep zijn er wel momenten waarop het helemaal anders gaat. Kinderen hebben daar minder last van dan ik. De kinderen weten immers niet wat het originele plan was. In de klas is het nooit saai!

Wat is je passie als je denkt aan je werk?
Ik geniet heel erg als de kinderen het fijn hebben en als ik zie dat ze er plezier in hebben om zelf iets te ontdekken of blij zijn, omdat ze ineens iets beheersen. Soms zie ik een kind worstelen met een vak: ‘Juf, dit wordt helemaal niks.’ Dan herinner ik het kind aan een eerder verworven vaardigheid: ‘Weet je nog dat je eerder moeite had met …..? En dat kan je nu! Dus ik weet zeker dat je dit ook kunt leren! Ik help je daarbij.’

beginnend leerkracht

Rust en creativiteit

Als we teruggaan in de tijd, wat voor kind was jij zelf?
Ik zat op een klein dorpsschooltje. Ik was heel leergierig en leerde vrij makkelijk. Ik was een heel actief kind, ik hield heel erg van buitenspelen: door weilanden struinen, polsstokspringen, in hooibalen klimmen en bootje varen. Daarnaast hield ik enorm van lezen, ik kon me enorm verliezen in boeken en had zelf ook veel fantasie.

Had je in die tijd een leerkracht waar je nu nog van weet?
Er was in het bijzonder één leerkracht op de basisschool die ik heel goed vond. Hij was heel creatief en schreef gedichten en liedteksten. Hij gaf ook heel bijzondere taallessen, hij liet ons bijvoorbeeld zelf woorden verzinnen en er een betekenis aan geven.

Welke herinnering neem jij mee naar hoe je nu voor de klas staat?
Ik neem vooral mee wat ik allemaal heb gezien toen ik bij de schoolbegeleidingsdienst werkte. Ik had destijds een aantal favoriete leerkrachten. Als ik een dreamteam had mogen samenstellen, wist ik precies welke leerkrachten ik zou kiezen. Zo was er bijvoorbeeld een kleuterleerkracht met 39 kleuters in haar klas. Zij had ondanks het grote aantal kleuters oog voor iedereen en ze straalde zoveel rust uit. Wat ik van haar heb meegenomen is dat ik ieder kind elke dag het gevoel wil geven dat het gezien en gehoord wordt.

Vooruit kijken

Als jij een wens mocht doen om iets te veranderen aan het primair onderwijs, wat zou je wensen?
Ik zou wensen dat er minder getoetst wordt en dat leerkrachten meer vrijheid hebben om methodes los te laten. Het is voor kinderen betekenisvoller als ze lesstof in samenhang en vanuit projecten en thema’s aangeboden krijgen. Er zijn natuurlijk scholen die thematisch(er) werken, maar op dit moment werk ik op scholen waar voor elk vakgebied een aparte methode wordt gevolgd. In de toekomst zou ik graag samen met collega’s meer projectmatig willen werken, zodat we beter kunnen aansluiten bij de belangstelling en leefwereld van de kinderen.

Wat wil je nog leren in de toekomst?
Ik had laatst een gesprek met Eric Datema van WorkLifeDesign (het coachingsprogramma van Swung) over de richting waarin ik me wil ontwikkelen. Wat me heel erg interesseert is het cultuuraanbod voor kinderen op school. Binnen elke school is er iemand verantwoordelijk voor het cultuuraanbod: de interne cultuurcoördinator (ICC). Dat is wel een taak die goed bij me past.

Leren wat bij jou past

Hoe is het om bij Swung te werken?
Toen ik aan het afstuderen was, had ik door persoonlijke omstandigheden geen tijd om uit te kijken naar vacatures, laat staan te bedenken wat ik precies zou willen. Op dat moment werd ik benaderd door Stephan. Ik vind het ideaal dat ik nu via Swung kan ontdekken wat bij me past. Ik vind het hartstikke leuk dat ik nu op twee scholen werk en dat ik kan vergelijken. Ik werk met kinderen van verschillende leeftijden en achtergronden. Zo kom ik erachter waar ik blij van word en waar ik energie van krijg. Toen ik net begon kwam ik op een school terecht waar ik als beginnende leerkracht niet op mijn plek was. Toen ben ik heel goed opgevangen door Bas en Stephan, dat is een voordeel van Swung. Het is fijn als er mensen achter je staan die met je meedenken. En natuurlijk bieden ze het coachingsprogramma WorkLifeDesign aan, dat is een mooi extraatje.


Hoe breng jij de Swung in je werkplek?
De kinderen en mijn collega’s hebben recht op iemand die er voor de volle 100 procent staat. Ik probeer van elke dag een feestje te maken: we gaan het leuk hebben met elkaar. Het begint al met het idee. Als ik laat zien dat ik energie heb en dat ik er zin in heb, doet dat ook iets met de mensen om mij heen. Het zet de toon. Ook doe ik zo nu en dan iets wat afwijkt: iets geks of onverwachts. Ik kruip tijdens het voorlezen helemaal in een rol als heks en maak er een compleet toneelstuk van of ik gooi er wat humor in. Dat houdt het voor de kinderen en voor mezelf leuk.

Wil jij ook werken in het onderwijs?

Swung is doorlopend op zoek naar de functieprofielen: leerkracht onderbouwleerkracht bovenbouwintern begeleider en onderwijsassistent. Daarnaast hebben we een traineeship basisonderwijs ontwikkeld voor startende leerkrachten. Ben jij een (beginnende) leerkracht, intern begeleider of onderwijsassistent? Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe swungers die (weer) met energie en plezier voor de klas willen staan.

Bel mij terug

    Relevante artikelen.

    Cases, nieuws, events & podcasts!

    Je ambities op scherp.

    Je hebt je doelen helder voor ogen. Je weet waar je heen wil en wat er voor nodig is om daar te komen. Die uitdaging, dat is je drive. Daar krijg je energie van.