Actueel    >    Nieuws
Fiona, gedreven leerkracht speciaal onderwijs
29 september 2022
Investering
Jij bent lekker aan het werk! Vertel!
Sinds december werk ik fulltime als leerkracht op een RENN4-school, dat betekent in het cluster 4-onderwijs. Ik werk met kinderen met psychiatrische- en gedragsproblematiek. Ik kom uit het basisonderwijs en de overgang van zowel de doelgroep als die van parttime naar fulltime werken is best groot. Ik geef kinderen les van 8 tot 11 jaar. Het is een zeer uitgesproken doelgroep, heftig en intens tegelijk haha!
Swung focust op gelukkige werknemers die vol in hun kracht staan en die werken vanuit een positieve energie. Wat is positieve energie voor jou?
Voldoening hebben in mijn werk, wetende dat mijn werk het verschil maakt. Dat ik daarin een bijdrage kan leveren aan het leven van een kind zorgt voor mijn innerlijke gevoel van erkenning. Van succeservaringen als iets lukt of goed gaat, tot fijn contact met leuke collega’s. Ik zit nu helemaal op mijn plek. Ook het geloof van Swung draagt bij aan mijn positieve energie.
Hoe zou iemand uit jouw persoonlijke omgeving jou omschrijven?
Een krachtige persoonlijkheid met humor, gezelligheid en spontaniteit: een mensenmens. Ik heb een ‘pittig’ karakter, maar wanneer je daar doorheen prikt zie je al gauw dat ik ook een zachte, lieve kant heb.
Welke karaktereigenschap maakt jou perfect voor jouw baan als leerkracht?
Ik ben een doorzetter, ik heb een sterk analytisch vermogen, ik ben open en ik durf mij kwetsbaar op te stellen. Ook kan ik goed reflecteren op mijn eigen handelen. Ten slotte relativeer ik altijd alles met humor, dat houdt de boel luchtig.
In je kracht staan
Hoe is de balans in jouw leven?
Ik bewaak mijn balans goed, ik ben daar immers zelf verantwoordelijk voor. Nu ik de zekerheid heb dat ik hier lang kan blijven, wil ik daar zo veel in investeren dat ik nu alles geef wat ik maar in huis heb. Zonder mij te overwerken, natuurlijk. Ik ben er nog nooit méér aan toe geweest dan nu. Ik heb uiteindelijk meer last van al die jaren dat ik te veel heb gegeven zonder er iets fundamenteels voor terug te krijgen. Nu zet ik mij in en krijg ik er zoveel voor terug. Ik sta in mijn kracht.
Waar haal je in je vrije tijd je energie uit?
Ik ben graag in contact met andere mensen. Ik zing bij een popkoor waarvan ik ook voorzitter ben. Dat, het bestuur, het leiden van vergaderingen en alles eromheen regelen vind ik heel gezellig. Ook het contact met alle betrokkenen komt op mij aan, daar beleef ik veel plezier aan. Verder ga ik graag een avondje uit eten met vriendinnen en ben ik een echt familiemens. Ik heb drie broers en onder andere een nichtje dat ik heel graag zie. Ik kom uit een hecht gezin: ik ga om de week met mijn vader naar de markt en we doen dan samen boodschappen. Op zijn beurt doet hij ook dingen voor mij en zo zorgen we een beetje voor elkaar.
Een stabiele factor
Kan je iets vertellen over je loopbaan?
Mijn loopbaan van tien jaar ging soms moeizaam, doordat het leven geregeld persoonlijke uitdagingen met zich meebracht. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik mezelf heb ontwikkeld tot wie ik ben en hoe ik in mijn kracht sta. Het is de kunst om tegenslagen te relativeren en ze bij te laten dragen aan je innerlijke kracht.
Bovendien is het waardevol gebleken om de juiste mensen tegen te komen, die je verder kunnen brengen. Ik heb twee jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt. De rest van mijn loopbaan heb ik tijdelijke klussen in het primair onderwijs gedaan. Ik heb tijdens mijn loopbaan ervaren dat veel werkgevers niet denken in mogelijkheden maar in problemen. Veel mensen, ook in het onderwijs, kunnen kortzichtig zijn en dat vind ik zonde. Zelf ben ik juist oplossingsgericht. Het gaat erom hoe ver je wilt kijken.
Nu werk ik binnen het cluster 4-onderwijs. Het verschil met het regulier onderwijs is dat de nadruk ligt op de prestaties van kinderen. Daar ligt hier minder de focus op. Hier ben je bezig met of een kind met plezier naar school gaat en goed in zijn vel zit. Een kind heeft al zoveel problematiek, dat hoewel leren en lesgeven ons doel is, het niet erg is als dat soms even niet gaat.
Wat belangrijker is, is als je bijvoorbeeld een heel goed gesprek hebt gehad waardoor er iets heel anders is ontstaan en het kind zich heel kwetsbaar en open durfde op te stellen. Dan is dat al pure winst. Als speciaal onderwijs school bieden we onderwijs en geven we les. Daarnaast bieden we nog zoveel meer. De prioriteiten liggen hier anders: 75 procent van de tijd zijn wij aan het opvoeden. Je probeert als stabiele factor een kind, dat soms al beschadigd is voor het leven, iets bij te brengen en dat vind ik zo mooi. Ik wil ze, naast leren lezen, schrijven en rekenen, iets meegeven waar ze iets aan hebben: structuur, regels, liefde of een knuffel, iets wat ze thuis soms niet voldoende kunnen krijgen. Het verschil kunnen maken: iets mooiers is er niet.
Vertrouwen
Wat is jouw passie in je werk?
Ik vind het mooi dat ik in korte tijd al zo’n vertrouwensband heb kunnen opbouwen met mijn leerlingen. Dat is mij gelukt op basis van mijn ‘voelsprieten’, door het kind te leren kennen, en op gevoel te kunnen bepalen wat dat kind nodig heeft voor verbetering van de situatie. Dat zorgt voor voldoening.
Laatst beleefde ik een mooi meetmoment. Ik was namelijk, zonder dat ik kans had gehad dat te laten weten aan de kinderen, later op school door een doktersafspraak. Toen ik een uur later op school kwam was de hele groep ontregeld. Iedereen was vol onrust omdat de vaste baken er niet was, en dat terwijl ik er nog maar zes weken ben. Ik zie nu al hoe zij zich aan mij vastklampen. Dat komt natuurlijk door hun problematiek en door hun achtergrond, maar het voelt goed om voor hen iemand van vertrouwen te kunnen zijn.
Wat brengt voor jou de uitdaging in je werk als leerkracht?
Het opbouwen van die vertrouwensband. Soms zijn er kinderen waar dat stroef en moeizaam mee gaat, doordat zij een hechtingsstoornis of ander trauma hebben opgelopen. Het toelaten van een nieuw persoon in hun leven is dan erg lastig. Figuurlijk gezien ga je als professional met deze kinderen elke dag ‘de strijd aan’. Het is voor deze kinderen namelijk elke dag een strijd om tot concentratie kunnen komen om iets van schoolwerk te doen.
Als ik het voor elkaar weet te krijgen om juist ook met deze kinderen een vertrouwensband op te bouwen, zou dat de kroon op mijn werk zijn. Eigenlijk is dat bij elk kind al zo geweest. Iedereen heeft zijn eigen manier van grenzen opzoeken. Ik ben zo consequent, dat bij mij elke dag alle regels hetzelfde zijn. Als ik dat maar lang genoeg volhoud, weten kinderen precies waar ze aan toe zijn.
Dat toepassen is als ouder hartstikke moeilijk, omdat je je eigen kind door een roze bril ziet. Daar heeft een leerkracht minder last van, wij maken makkelijker op basis van ratio beslissingen waarvan wij denken dat ze goed en gezond zijn voor een kind. Houd je elke dag dezelfde regels aan, dan gaat een kind daaraan wennen en
hoeft het die grenzen niet meer op te zoeken. Dan kunnen ze van je op aan. Ik ben er altijd en elke dag. Daarom wil ik ook fulltime werken. Zo kan ik alles geven.
Heb je ook idealen die je nastreeft?
Eigenlijk heb ik die nu! In het speciaal onderwijs staan we altijd met twee personen op een groep. Een extra dag weekend zou leuk zijn, of een dag minder school.
Een stevige basis leggen
Wat voor kind was jij zelf?
Ik wilde altijd graag het hulpje zijn van de leraar. Ik was behulpzaam, sociaal, en ik vond het werk erg leuk. Behalve rekenen. Ik was goed in taal, niet zo in rekenen. Lezen vond ik ook leuk. Het zat toen al in mijn karakter dat ik me de kaas niet van het brood laat eten. Van kinds af aan is het leerkracht worden mijn ambitie geweest. Het is zelfs dankzij mijn kleuterjuf dat ik nu leerkracht ben.
Heb jij ook een advies voor startende leerkrachten?
Ja, start niet bij cluster 4! Om je hier op je plek te voelen moet je heel goed weten dat je in het onderwijs wilt werken en moet je je doel goed voor ogen hebben. Hiervoor moet je echt liefde voor het vak hebben, evenals liefde voor de doelgroep zelf. Tenzij je de doelgroep kent, moet je als startende leerkracht niet op zo’n doelgroep gaan werken.
De reis van tien jaar die ik heb gemaakt heb ik ook nodig gehad om dit te kunnen. Ik heb ervaring opgedaan binnen alle aspecten van het het regulier onderwijs. Dat geeft mij genoeg kennis en ervaring om dit aan te kunnen. Dan is deze situatie nog anders, maar een stevige basis is noodzakelijk.
Als een vis in het water
Hoe is het om bij Swung te werken?
Dat Swung mij en deze werkplek heeft samengebracht is fantastisch. Het is zo’n unieke match gebleken. In tien jaar tijd in het onderwijs heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik ergens zo thuishoor als hier. Omdat zij mij ook vooral de zekerheid konden geven die al die andere onderwijsstichtingen mij niet hebben kunnen geven, alleen al op basis van door het stellen van de juiste vragen in een gesprek. Zo heb ik helemaal kunnen uitleggen hoe ik erin sta en wat mijn voorkeuren en wensen zijn. Hoe ik in het leven sta en wie ik ben als mens en in mijn werk. Ik vind dat heel bijzonder. Het vertrouwen van een vast contract geeft mij heel veel rust. Mijn samenwerking met Swung is een schot in de roos geweest.
Hoe is je contact met Swung?
Het contact dat ik heb met Stephan (Consultant Onderwijs) is heel bijzonder. Vanaf het eerste moment schatte hij mij op waarde in. Hij wist zo goed wat ik nodig heb als mens en als iemand die al heel wat jaartjes in het onderwijs werkt, dat hij zo’n passende plek voor mij heeft kunnen vinden. Bas heeft daar ook zijn steentje aan bijgedragen. Swung heeft geloof en vertrouwen in mij, dat wat ze in mij zagen was heel helder en oprecht. Ik voelde dat zij mij zagen zoals ik ben en zoals ik gezien wil worden! Swung wil garant staan voor de kwaliteit, dat de werknemers zo’n passende baan hebben dat het van beide kanten werkt: als je een blije werknemer hebt wordt er ook meer en beter werk afgeleverd. In tien jaar tijd heeft het vele wisselen tussen scholen en werkgevers best wel invloed op mij gehad. Nu ben ik als een vis in het water. Dat Swung dat heeft kunnen realiseren voor mij, is voor mij geluk.
Hoe breng jij de swung erin?
Mijn humor is het belangrijkste. Ik ben wie ik ben en ik ben authentiek. Mensen weten precies wat ze aan mij hebben: ik ben heel duidelijk.
Janneke Rinsma.
Consultant Onderwijs
Wil jij ook werken in het speciaal onderwijs? Neem dan contact met mij op. Of vul dit formulier in, dan mail, app of bel ik jou.
Ook leerkracht speciaal onderwijs worden? Solliciteer!
Fout: Contact formulier niet gevonden.
Relevante artikelen.
Cases, nieuws, events & podcasts!
Je ambities op scherp.
Je hebt je doelen helder voor ogen. Je weet waar je heen wil en wat er voor nodig is om daar te komen. Die uitdaging, dat is je drive. Daar krijg je energie van.