Actueel    >    Nieuws

Van klaslokaal naar kantoor: Mascha’s nieuwe avontuur

20 februari 2023

Consultant Mascha

Balans zorgt voor rust.

Swung focust op gelukkige werknemers die vol in hun kracht staan en vanuit een positieve energie doen waar ze blij van worden. Wat is positieve energie voor jou?
Contact met mensen is voor mij heel belangrijk. Daar valt of staat alles mee. Leuke dingen doen met vrienden of even gezellig borrelen. Daartegenover kan ik juist ook heel goed alleen zijn. Ik vind het bijvoorbeeld heel fijn om te wandelen in de natuur. Wanneer ik alleen ben dan geeft dat mij rust. Even geen prikkels. Dan kan ik, wanneer ik dan weer contact heb met mensen, mij weer volledig richten op goed luisteren en praten. Een goede balans tussen die twee zorgt voor mij voor positieve energie. Daarnaast is balans ook belangrijk in mijn werk. Ik wil op mijn werk vol positieve energie aan de slag kunnen en dan niet helemaal uitgeput thuiskomen.

Wat betekent het voor jou om je leven in balans te hebben?
Balans is voor mij een goede verdeling van werk en privé. Alleen maar thuis zitten of leuke dingen doen is niks voor mij. Ik wil ook aan het werk. Als ik daar een goede verdeling in heb dan krijg ik positieve energie. Daarom heb ik ook de bewuste keuze gemaakt om vier dagen te werken. Dan heb ik genoeg tijd om echt mijn werk in te duiken, maar houd ik ook genoeg tijd over om even helemaal los te komen.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen is dus iets wat ik erg veel doe. Vorig jaar heb ik een lange tocht gemaakt in Spanje. De route van Santiago de Compostella. In totaal ben ik vijf maanden weggeweest. Dat vond ik fantastisch. Tijdens deze reis kwam die balans, waar ik het eerder over had, ook weer terug. Mijn reis was namelijk een combinatie van natuur en rust samen met het maken van connecties met mensen. Je komt onderweg allerlei mensen tegen waar je leuke gesprekken mee hebt.

Deze reis was voor mij ook echt even om een stap terug te nemen. Om te kijken waar sta ik en wat wil ik? De balans was voor mij even zoek. Dat ging te veel naar mijn werk. Nu kan ik, doordat ik even los was van alles, beter op zoek naar die balans. Deze reis heeft mij absoluut weer nieuwe positieve energie opgeleverd.

Sporten vind ik ook leuk om te doen. Ik heb regelmatig bootcamps gedaan met een personal trainer. Ik vind het prettig om daar begeleiding bij te hebben, anders ga ik veel te hard. Door te sporten voel ik mij sterk en soepel. En als ik mij fysiek goed voel, dan voel ik mij mentaal ook goed.

Tussenfoto Mascha1

Zonder relatie geen prestatie.

Hoe zou iemand uit jouw persoonlijke omgeving jou omschrijven?
Ze zouden mij omschrijven als vrolijk, open, direct, assertief en dat ik altijd in ben voor wat gezelligs. Ik denk dat ze voornamelijk die gezelligheid zouden noemen.

Welke karaktereigenschappen gaan jou helpen in jouw werk bij Swung?
Het contact maken. Dat is iets wat ik vrij gemakkelijk doe. Dat kan formeel, maar ook informeel, waardoor je makkelijk een bruggetje maakt om ook eens een persoonlijke vraag te stellen. Dat is iets wat snel gebeurt wanneer ik met mensen klets.

Dat heeft natuurlijk ook altijd geholpen tijdens je werk als leerkracht basisonderwijs.
Ja, dat is natuurlijk key in het onderwijs. Ik zeg altijd: zonder relatie geen prestatie. Dat geldt voor alles eigenlijk. Ook in het werk wat ik nu doe. Ik wil dat ook meegeven aan de leerkrachten die ik help bij het zoeken van een mooi plekje. Als zij dat dan weer uitdragen naar de leerlingen dan is het cirkeltje mooi rond.

Kun je iets vertellen over je loopbaan?
Na de havo ben ik de pabo gaan doen. In het laatste jaar begon ik te twijfelen of ik de rest van mijn leven voor de klas wilde staan. De pabo is helemaal gericht op het basisonderwijs. Daarom heb ik besloten om mijn kennis te verbreden en heb ik de opleiding pedagogiek gevolgd. Tijdens deze opleiding kwam ik erachter dat ik wel voor de klas wilde staan.

Na de opleiding ben ik begonnen met invalwerk en kreeg ik al snel een vast plekje. Ik heb voor verschillende groepen gestaan, maar met name voor groep 7. Daarnaast heb ik ook een aantal jaren in het buitenland gewerkt, in Polen, op een internationale school.

In 2019 ben ik gestart met de master talentontwikkeling en diversiteit. Ik merkte dat ik mijn kennis en vaardigheid verder wilde uitbreiden. En het mooie is: talentontwikkeling en diversiteit is toepasbaar op alles. Ook als je bijvoorbeeld kijkt naar de programma’s die wij aanbieden met Swung. Het draait erom dat je kijkt naar wat iemand nodig heeft om in zijn kracht te kunnen staan. De master heb ik in 2021 afgerond. Een jaar later, in 2022, heb ik ontslag genomen en ben ik aan mijn reis door Spanje begonnen. Tijdens deze reis kwam ik via oud-studiegenoot, vriendin en nu dus ook collega, Janneke, in contact met Swung en nu kan ik vol nieuwe energie beginnen aan deze nieuwe uitdaging!

Wat is het grootste verschil met het onderwijs in Polen en het onderwijs in Nederland?
In Polen gaf ik internationaal onderwijs. Ik had veel Poolse kinderen in de klas, maar we spraken Engels met elkaar.

Ik zag vooral één belangrijke overeenkomst bij de kinderen. Het maakt niet uit waar zij vandaan komen of welke taal zij spreken. Ze hebben allemaal de behoefte om gezien te worden en te groeien. Wel hebben ze natuurlijk allemaal hun eigen verhaal en moet je dat in verschillende contexten anders aanvliegen.

De behoefte aan het maken van connectie en het gezien worden geldt trouwens niet alleen voor kinderen. Die behoefte heeft iedereen. Ook de leerkrachten die ik help bij het zoeken van een werkplek. Zo is het belangrijk dat ik samen met hen kijk naar wat zij willen en waar zij zich gesterkt door voelen.

Tijd voor verandering.

Waarom heb je de overstap van lesgeven naar Consultant Onderwijs gemaakt?
Na tien jaar onderwijs was ik toe aan verandering. Ik wist alleen nog niet goed wat. Daarom heb ik het besluit genomen er even tussenuit te gaan en naar Spanje te gaan. Halverwege deze reis appte Janneke mij. Dat kwam goed uit, want ik wilde graag een keer wat anders proberen. Daarbij wilde ik wel de verbinding met het onderwijs behouden. Als Consultant Onderwijs ben ik op een andere manier met het onderwijs bezig. Ik vind het sowieso leuk om een andere manier van werken te ontdekken. Wanneer je voor de klas staat zijn het dagritme en de kinderen leidend. Nu bepaal ik mijn eigen agenda. Dat is totaal anders. Al moet ik er nog wel aan wennen dat ik nu meer achter de computer zit.

Gaat dit jou helpen bij het bewaren van de balans in je leven denk je?
Ja, dat denk ik wel. Omdat ik nu zelf in de hand heb hoe dicht ik afspraken op elkaar plan bijvoorbeeld. Het is mogelijk dat ik tussen afspraken door even 10 minuten wat anders doe. Of ik kies ervoor om afspraken op een andere plek te doen. Op die manier sta je niet non-stop aan. Verder is het eerst vooral ontdekken hoe het werk eruit ziet.

Hoe gaat jouw onderwijservaring jou helpen als consultant?
Allereerst omdat ik het werkveld goed ken. Ik ben jarenlang werkzaam geweest als leerkracht. Dus ik denk dat het contact met de leerkrachten soepel gaat verlopen. Ik snap, vanuit mijn eigen ervaring, waar zij het over hebben. Ik ken het algemene reilen en zeilen binnen een basisschool. Dit zal ook ten goede komen aan het voeren van de gesprekken met onze opdrachtgevers.

Waarom heb je ervoor gekozen om bij Swung te werken?
De visie van Swung spreekt mij erg aan. Het is een talentgerichte visie. Dat is merkbaar aan de sfeer met collega’s op kantoor en dat stralen we ook uit naar de professionals die we helpen.

Dat Swung talentgericht is, merk ik doordat er gekeken wordt naar mij als persoon. Er heerst een open sfeer en er is de mogelijkheid voor coaching. We zijn nu nog een klein kantoor dus je spreekt iedereen elke dag. Dat zorgt ervoor dat het zowel formeel als informeel is. Deze balans zorgt voor een prettige sfeer.

Wat zijn jouw ambities voor de toekomst?
Op de korte termijn in ieder geval alle taken binnen Swung in de vingers krijgen. Het onderwijsveld ken ik al maar recruiten, relatiebeheer en contracten maken is helemaal nieuw voor mij. Dat moet ik allemaal nog leren.

Voor de lange termijn kijk ik eigenlijk nooit veel verder dan een jaar of twee. Ik ben best wel van het hier en het nu. Ik ga mij eerst vastbijten in Swung en mijn nieuwe werkzaamheden. Ik ga vol enthousiasme aan de slag om het kantoor in Zwolle succesvol op te zetten. We gaan Swung verder op de kaart zetten: in Overijssel, Gelderland en Flevoland.

Dat ik niet ver vooruit kijk heb ik altijd wel gehad. Het reizen heeft dit weer versterkt. In de natuur zijn en niets moeten. Dat gaf mij een gevoel van: het kan dus wel, die rust. Daarentegen ben ik mij ook weer heel bewust van het feit dat de rust die je hebt als je op reis bent, niet realistisch is voor wanneer je weer aan het werk gaat. Maar het is wel een mooie richtlijn.

Mascha

Het begint met de verbinding.

Wat is jouw visie op het onderwijs?
Dat is eigenlijk wat ik eerder ook al noemde. Zonder relatie geen prestatie. Het draait om de kinderen. Als zij zich fijn voelen, dan komt het leren vaak vanzelf. Dat geldt ook voor je collega’s. Dus ook met de andere leerkrachten, je directeur, de IB’er en iedereen die betrokken is bij de school. Je moet verbonden met elkaar zijn om een goede school te zijn.

Hoe denk je dat jij als Consultant Onderwijs met jouw werk aan kan sluiten op deze visie?
Door de relatie met de kandidaten en de opdrachtgevers fijn en prettig te houden. Daarbij wil ik open zijn en duidelijkheid scheppen. Ik denk dat het belangrijk is om naar de menselijke kant te blijven kijken. Voor het contact met de onderwijsprofessionals is het belangrijk om te kijken naar hun behoeften om zo de beste plek te vinden.

Als je een wens mocht doen en één ding kon veranderen binnen het onderwijs, wat zou je dan veranderen?
Dan zou ik wensen voor kleinere groepen op álle scholen. Sommige scholen hebben dit al. Klassen van maximaal 20 leerlingen lijkt mij mooi. Met dit aantal leerlingen heb je een mooie groep om mee te werken en hebben de kinderen genoeg klasgenoten om vriendschappen mee te sluiten. Bovendien blijft de hoeveelheid werk met 20 leerlingen behapbaar voor de leerkracht, waardoor hij of zij genoeg tijd heeft om de aandacht goed te verdelen over de kinderen.

Verder zou ik graag weer het vertrouwen in de leerkracht terugbrengen. Tegenwoordig worden veel beslissingen vastgelegd, terwijl ik ervoor pleit dat we er weer op vertrouwen dat leerkrachten zelf de juiste keuzes kunnen maken. Leerkrachten die hun vaardigheden verder willen ontwikkelen, kunnen altijd bij mij aankloppen voor tips of vragen. Of neem een kijkje op deze pagina, een programma voor leerkrachten die niet stil willen staan.

Een positieve uitdaging.

Je gaat straks vanuit Zwolle werken, wat zijn je verwachtingen van de nieuwe regio?
Dat vind ik nog lastig te zeggen, omdat ik het werk nog niet helemaal overzie. Ik doe dit werk nog maar net natuurlijk. Ik heb er wel heel veel zin in, omdat ik het leuk vind om iets vanuit het niets op te bouwen.

Mijn sterke eigenschap, het leggen van contacten, zal zeker van pas komen om ervoor te zorgen dat alles goed gaat draaien. Ik moet namelijk nieuwe relaties opbouwen met leerkrachten en opdrachtgevers. Een leuke uitdaging!

Hoe ga jij de Swung in je werk brengen?
Mijn positieve instelling zal zeker bijdragen aan het succes van de uitbreiding naar Zwolle. Wel verwacht ik dat er een aantal uitdagende momenten zullen komen bij het opzetten van iets nieuws. Maar juist dan is het belangrijk om positief te blijven en deze uitdagingen aan te gaan. Ik zal mijn sterke punten inzetten om de juiste relaties op te bouwen en te onderhouden.

Relevante artikelen.

Cases, nieuws, events & podcasts!

Je ambities op scherp.

Je hebt je doelen helder voor ogen. Je weet waar je heen wil en wat er voor nodig is om daar te komen. Die uitdaging, dat is je drive. Daar krijg je energie van.