Actueel    >    Nieuws

10 tips voor startende leerkrachten

2 januari 2023

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat startende leraren niet altijd de begeleiding krijgen die zij nodig hebben. Dit heeft vervelende gevolgen. Zo heeft een kwart van de leerkrachten in het primair onderwijs burn-out klachten en stopt 9 tot 20% van de startende leraren in hun eerste jaar volledig met het onderwijs. Een belangrijke oorzaak hiervan is het gebrek aan begeleiding van startende leerkrachten (ScienceGuide, 2022). Misschien heb je dit zelf ook wel ervaren of gezien op jouw school. Het zorgt er in ieder geval voor dat er op dit moment een lerarentekort is van 9,5%. Dat betekent dat er zo’n 9.700 arbeidsplaatsen niet bezet zijn (NOS, 2022). Dit is natuurlijk enorm zonde.

Swung heeft hier een passende oplossing voor. Wij bieden startende leraren met 0 t/m 3 jaar werkervaring de structurele begeleiding en bijscholing die zij nodig hebben om een zachte landing te maken in de onderwijswereld. Deze begeleiding wordt gegeven door een ervaren onderwijsprofessional die ook gelijk de rol van coach startende leerkracht vervult. Een voorbeeld van een aantal onderwerpen die behandeld worden zijn: omgaan met ondersteuningsleerlingen en ouderbetrokkenheid maar ook zelfzorg, grensbewaking en meer. Kortom, dit is ook interessant voor de meer ervaren leerkracht. Je bent natuurlijk nooit te oud om je te ontwikkelen. In deze blog staat de startende leraar centraal. Zo komen er een aantal onderwerpen voorbij die handig zijn om (weer) door te nemen. Ook worden er een aantal tips gegeven die van pas kunnen komen voor de startende juf of meester.

Bijeenkomst foto

Competenties startende leerkracht.

Een goede leraar beschikt over verschillende competenties die ervoor zorgen dat hij of zij op een professionele en effectieve manier les kan geven. Zo moet een leraar niet alleen vakinhoudelijke kennis hebben, maar ook pedagogisch, organisatorisch en interpersoonlijk competent zijn. Daarnaast is het belangrijk dat een leraar goed kan samenwerken met collega’s en de omgeving en zichzelf voortdurend blijft ontwikkelen en reflecteren. Bij Swung helpen we startende leerkrachten om deze competenties verder te ontwikkelen. In dit artikel bespreken we de zeven belangrijkste competenties en geven we ook nog tien tips voor startende leerkrachten.

Interpersoonlijke competentie
De eerste competentie gaat over het contact dat de leerkracht heeft met de leerlingen. Het is de taak van de leraar om te zorgen voor een veilige en meewerkende sfeer in de klas. Daarnaast zorgt de leerkracht voor een professionele en persoonlijke relatie met de kinderen zodat hij of zij weet waar de leerlingen behoefte aan hebben.

Pedagogische competentie
De tweede competentie gaat over de pedagogische vaardigheden van een leerkracht. Deze competentie houdt in dat de leerkracht de sociaal-emotionele en morele ontwikkeling van een kind bevordert. De leerkracht helpt zo de leerlingen om een zelfstandig en verantwoordelijk persoon te worden.

Vakinhoudelijke en didactische competenties
De vakinhoudelijke en didactische competenties van een leerkracht gaan over hoe de leerkracht zijn kennis overbrengt op de leerlingen. De leerkracht beseft dat er individuele verschillen zijn in de klas en stemt zijn leerinhoud hier op af. De leerkracht kan de leerlingen uitdagen en helpt hen het beste uit zichzelf te halen.

Organisatorische competentie
Deze competentie gaat over het aanbrengen van een overzichtelijke, ordelijke en taakgerichte werkstructuur. Daarnaast gaat het ook over het inrichten van de werkruimte. Zowel voor de leerlingen als voor jezelf als leerkracht zijnde. Ook het inrichten van je voor- en nawerk en administratieve werkzaamheden hoort bij deze competentie.

Competenties op het gebied van samenwerking
De competenties die gaan over het samenwerken met collega’s en de omgeving gaan over contact met alles en iedereen buiten de klas. Een goede sfeer onder collega’s is belangrijk voor een goed functionerende school Het samenwerken met de omgeving gaat bijvoorbeeld over contact met ouders. De leerkracht stelt ouders op de hoogte van de ontwikkeling van hun kind en bespreekt eventuele problemen.

Competentie op het gebied van reflectie en ontwikkeling
De laatste competentie gaat over de ontwikkeling van de leerkracht zelf. Het is belangrijk dat een leerkracht zich voortdurend ontwikkelt en professionaliseert. Hierbij is het belangrijk dat de leerkracht kijkt naar zijn eigen manier van lesgeven en hier op reflecteert. Bij Swung helpen we hier actief aan mee door middel van de begeleiding en bijscholing die we startende leerkrachten aanbieden. Dit programma heeft meerdere intervisiemomenten om met elkaar te reflecteren.

Naast de zeven competenties van de leerkracht zijn er nog meer belangrijke vaardigheden voor een startend leraar. Zo hebben wij nog tien tips voor de startende leerkracht die hierop aansluiten.

Tips startende leerkracht.

Vraag om een coach
Als startend leerkracht heb je recht op een coach. Deze coach is iemand die jou begeleidt. Vraag hiervoor bijvoorbeeld een collega met wie je goed op kan schieten.

Durf om hulp te vragen
Dit is een hele belangrijke. Vaak hebben we het gevoel dat je met een hulpvraag iemand lastig valt. Dit is natuurlijk niet zo. Durf gewoon te vragen.

Collegiale consultatie
Het is erg waardevol om af en toe bij collega’s in de klas te kijken hoe zij het doen. Zo leer je van elkaar. Je kan hier altijd om vragen.

Wees niet te streng voor jezelf
Het is begrijpelijk dat je alles zo goed mogelijk wilt doen. Echter, dat is gewoon niet altijd mogelijk. Geef jezelf de ruimte om te leren.

Neem tijd voor jezelf
Tijdens je werkdagen ben je druk genoeg. Vergeet niet om ook tijd te maken voor leuke privé zaken. Je wordt niet betaald voor alles wat je in het weekend doet.

Ken je prioriteiten
Er zijn vaak genoeg leuke dingen te bedenken die je nog even erbij kunt doen. Hierdoor kan het zijn dat je de dingen die echt belangrijk zijn uit het oog verliest. Om dit tegen te gaan kun je bijvoorbeeld to-dolijstjes maken met daarop je prioriteiten.

Duurzame inzetbaarheidsregeling
Leerkrachten krijgen ieder jaar uren die ze kunnen gebruiken om hun duurzame inzetbaarheid te verhogen. Wanneer je fulltime werkt gaat dit om 40 uur per jaar. Een startende leerkracht krijgt hier 40 uur extra voor. Maak hier gebruik van.

Wees professioneel
Of je nou een startend leerkracht bent of niet, je bent een professional. Zo is het goed om op de hoogte te zijn over ontwikkelingen binnen jouw werkveld. Dit kun je doen door vakliteratuur te lezen, congressen te bezoeken of door op LinkedIn of Twitter aanwezig te zijn.

Zorg voor duidelijkheid in de klas
Duidelijkheid is voor iedereen prettig. Dit geldt voor afspraken met leerlingen, met ouders en met collega’s. Bespreek verwachtingen en kijk hoe je het beste samen kunt werken.

Vergeet niet te genieten
Vergeet niet waarom je leerkracht bent geworden. Geniet van de dingen die gebeuren, geef je zelf de ruimte om te groeien en sta met plezier voor de klas.

Salaris startende leerkracht.

Naast dat het belangrijk is om te weten hoe je taken en werkzaamheden er uit zien als startende leerkracht, is het ook goed om te weten wat dit oplevert.

Als startend leerkracht begin je in salarisschaal LB. Deze salarisschaal bestaat uit twaalf treden. Wanneer alles goed verloopt zou het zo moeten zijn dat een leerkracht elk jaar met één trede omhoog gaat. Het salaris startende leerkracht is dus die van trede één. Dit is een bedrag van €3.001 bruto per maand. Hierbij wordt uitgegaan van een fulltime werkweek van 40 uur. Uiteraard komen er nog verschillende toelagen en vakantiegeld overheen. Het salaris startende leerkracht komt na het toevoegen van deze toelagen neer op zo’n €3.500 bruto per maand. Een duidelijk en compleet overzicht van wat een leerkracht in het basisonderwijs verdient is te vinden in de uitgebreide blog hierover op onze website.

Startende leraren hebben vaak niet genoeg begeleiding, wat kan leiden tot burn-out klachten en uitval. Het gebrek aan ondersteuning en doorgroeimogelijkheden zijn een van de belangrijkste oorzaken van het lerarentekort in Nederland. Swung biedt een oplossing door startende leraren begeleiding en bijscholing te geven om hun competenties verder te ontwikkelen. Dit omvat het verbeteren van de interpersoonlijke en pedagogische vaardigheden, het bevorderen van de vakinhoudelijke en didactische competenties, het ontwikkelen van organisatorische competenties en het verbeteren van samenwerkingsvaardigheden. De ontwikkeling van deze competenties en de daarbij behorende reflectie en professionalisering zijn belangrijk voor het succes van startende leraren en het voorkomen van uitval.

Salaris leerkracht

Ben jij een startende leerkracht en wil je écht goed voorbereid voor de klas staan? Meld je dan via onderstaand formulier aan voor het programma ‘Fundamentals Onderwijs’ en ontvang de begeleiding en coaching die jij nodig hebt!

Janneke Rinsma

Janneke Rinsma.

Join the movement!

Heb je vragen of interesse? Neem dan contact met mij op. Of vul dit formulier in, dan benader ik jou.

Ik heb interesse.




    Relevante artikelen.

    Cases, nieuws, events & podcasts!

    Je ambities op scherp.

    Je hebt je doelen helder voor ogen. Je weet waar je heen wil en wat er voor nodig is om daar te komen. Die uitdaging, dat is je drive. Daar krijg je energie van.